Tuesday, July 19, 2011

5 Sebab Blog Jadi Berat

1) Widget Bersepah-Sepah Kat Tepi

kalo blogger baru, mesti excited gile ngan blog die! macam aku dulu la. kalo bole sume bende aku nak sumbat. kalo bole sume widget aku nak letak. sebab dulu WiFi laju! sekali balek umah, pehh! terseksa bontot aku nak tunggu die habes loading. widget ni memang memberatkan blog. bile blog berat, orang yang datang tunggu lame. bile tunggu lame, memang diakhiri dengan menekan butang pangkah la jawabnye bedah oi! sebab aku pon selalu buat macam tu kalo aku tunggu lame sangat. bukan ngan blog orang lain je, kalo blog aku berat pon aku terus tutup, malas nak tunggu.


2) Size Gambar Yang Korang Upload Tu Besar Kot
- kalo nak kualiti gambar bagus, mesti la saiz besar macam KLCC. tu pon dah beratkan blog. tapi kalo aku, aku biar je kot. wawawa, bia la gambar tu sebab takkan nak biar blog kosong je dengan tulisan. BOSAN lagi! cuma akan mengganggu la sedikit proses die nak loading tu. kadang-kadang kalau line memang macam haram, gambar memang haram lah nak keluar. tapi kalo blog yang best nak bace, aku sanggup je tunggu. kadang-kadang memang aku akan tunggu sampai die habes loading. sambil tu aku buat la keje lain, tengok movie ke kan?

3) Background Blog Korang Tu Berat Jugak

- ha! ni la sebabnye blog background aku kembali mengkudus plain jee. sebab tadi aku tunggu memang lame gile die nak loading! aku pon try la buang background aku tu, sekali senang gile die nak loading. so, aku telah membuat keputusan buang je! REMOVE je! kalo nak blog background, buat yang simple n of course la kene ringan. aku memang tak suke kalo kene loading lame-lame. mengganggu emosi kesabaran aku. haisy! alaa, sekarang kan ramai buat background sendiri je.

4) Header Pun Size Besar

- ye, yang ni aku mengaku, dulu pon aku gune header size besar. aku kan guna photoshop and aku tak resize semula. tau tak gune photoshop size akan jadi super besar. tapi aku tetap gune photoshop jugak, sebab ape? sebab kualiti pada photoshop tu bagus. once the header is done, kecikkan la size die supaya blog tak lambat loading sangat. tu pon salah satu sebab header aku camtu. kuduss je. tapi aku suke style yang simple, so aku tak kesah lah, asalkan aku suke tengok blog aku, sedap mata memandang!


5) Lagu Yang Berkumandang Kat Blog
- ha, yang ni pon satu hal. kadang-kadang kan ade blogger yang suke letak lagu. tapi aku same sekali tidak menyalahkan insan tersebut di atas meletakkan lagu yang buat aku lame tunggu tu. cuma, sile ye letak lagu yang boleh "pause". kalau aku suke lagu ballade, aku g blog korang lagu pop rock, bising tahap cipan. confirm aku terus akan keluar sebab aku takkan nak buat "mute" pulak kat laptop aku, sebab aku nak tengok movie. so tolonglah letak lagu yang boleh di-pause-kan ye. aku selalu kalo letak lagu amek embed aimini je. sebab die boleh pause walaupon die auto play, tapi kalo taknak dengar, pause jelah. senang kan?



semoga sukses !!!! "_"

1 comment:

  1. tolong link-kan entri anda kpd sy ye. ;)
    because it is suppose to be one of my blog post.
    thank you. ;)

    ReplyDelete